Uszkodzenia opon – co można, a czego nie można naprawiać?

Motocave - Uszkodzenia opon - co można, a czego nie można naprawiać?

Uszkodzenia opon – co można, a czego nie można naprawiać?

Bez względu na markę, jakość, czy rodzaj kupowanych przez nas opon, trzeba liczyć się z możliwością ich uszkodzenia. Bardzo często wymienia się uszkodzoną opony na nową, ale w zależności od usterki można dać jej kolejną szansę.

Stan techniczny opon to jeden z kluczowych czynników wpływających na komfort ale przede wszystkim bezpieczeństwo jazdy. Wszystkie naprawy ogumienia muszą być wykonane w profesjonalnym serwisie opon, który gwarantuje fachową ocenę uszkodzeń i naprawę opony w taki sposób aby jej dalsza eksploatacja była bezpieczna dla użytkownika pojazdu.

Uszkodzenia opony po najechaniu na dziurę w jezdni.

Jedną z najczęściej występujących usterek jest uszkodzenie boku opony spowodowane wjechaniem w dziurę w jezdni. Niestety tego rodzaju uszkodzeń zazwyczaj się nie naprawią. Silne uderzenie zazwyczaj połączone z uszkodzeniem felgi, powoduje nieodwracalne zniszczenia w konstrukcji opony. Ze względów bezpieczeństwa, w takiej sytuacji należy wymienić oponę na nową. Zignorować można jedynie niewielkie otarcie lub płytkie zadarcie gumy.

Run Flat

Naprawie zazwyczaj nie poddaje się ogumienia typu runflat. Wprawdzie po utracie ciśnienia wciąż można kontrolować samochód, a w razie potrzeby przejechać nawet kilkadziesiąt kilometrów dzielących nas od warsztatu, jednak zawsze oznacza to nieodwracalne zniszczenie opony. Obejrzyj zasadę działania opon Run Flat na poniższym wideo:

Pozostałe uszkodzenia

Nie powinno się także naprawiać opon o wysokich osiągach, zamontowanych w autach rozwijających duże prędkości. W praktyce naprawie poddaje się jedynie niewielkie usterki czoła bieżnika.

Przyjęte jest także, że maksymalna średnica otworu przebicia, jaką można naprawić w oponie osobowej to około 5 mm. W większości przypadków wyklucza się także naprawę, jeżeli uszkodzenie znajduje się tuż obok wcześniejszego przebicia.
Guzy na boku opony są efektem uszkodzenia wewnętrznej struktury również nie podlegają naprawie. Tego rodzaju uszkodzenie nie zawsze jest widoczne na zewnątrz. Każde wybrzuszenie w strefie bieżnika czy barku opony świadczy o rozwarstwieniu czyli separacji opasań.
Nie można liczyć również na naprawę opony, w której przekroczono ich dozwoloną liczbę. Opony osobowe można naprawiać jedynie 3 razy, natomiast ciężarowe maksymalnie 4.

Aby uniknąć niebezpiecznej sytuacji na drodze, należy regularnie sprawdzać stan techniczny opon oraz stopień ich zużycia. Jeśli konieczna jest wymiana opon na nowe, należy zwrócić uwagę na dobór odpowiedniego dla pojazdu rodzaju opony. Specjaliści w serwisie opon MotoCave fachowo ocenią każde uszkodzenie opony i zadecydują o możliwości jej naprawy, a w przypadku unieruchomienia pojazdu nasz Mobilny Serwis Opon zapewni niezbędną pomoc na drodze.