Rodzaje opon

Motocave - rodzaje opon

Rodzaje opon

Decydując się na zakup kompletu nowych opon, warto wybrać odpowiedni rodzaj ogumienia. Sprawdź jak dokonać wyboru właściwego dla Ciebie i Twojego pojazdu.

Opony symetryczne

Opony symetryczne mają po obu stronach ma jednakowy kształt bieżnika. Dzięki temu możesz rotować je na osiach w dowolny sposób, co gwarantuje równomierne zużycie ogumienia. Opony symetryczne zachowują się tak samo bez względu na sposób montażu i kierunek toczenia, stąd nie ma konieczności demontażu z felg przy przekładaniu. To bez wątpienia jedna z największych zalet ogumienia symetrycznego. Drugą jest niska cena, wynikająca z prostej konstrukcji i niższych kosztów produkcji. Ze względu na niskie opory toczenia tego typu ogumienie jest relatywnie ciche i nie zużywa się zbyt szybko. Największe wady takich opon, to kiepskie odprowadzanie wody, co wpływa na wydłużenie drogi hamowania samochodu i większe ryzyko aquaplaningu.

Opony asymetryczne

Opony asymetryczne od symetrycznych różnią się przede wszystkim układem bieżnika, który ma inny kształt po obu stronach opony. Przy montażu powinieneś zwrócić uwagę na umiejscowienie strony wewnętrznej i zewnętrznej ogumienia. Opony asymetrycznej nie da się przełożyć między osiami pojazdu w dowolny sposób, na co z kolei pozwala bieżnik symetryczny. Budowa opony asymetrycznej jest bardziej skomplikowana – zewnętrzna część rzeźby bieżnika jest zbudowana z mocniejszych klocków, dzięki czemu jest znacznie sztywniejsza. To właśnie zewnętrzna część opony jest najbardziej obciążona podczas jazdy w zakrętach, kiedy na ogumienie działa siła odśrodkowa. Zadaniem wewnętrznej części bieżnika, której rzeźba jest głębsza, a skład mieszanki bardziej miękki, jest głównie skuteczne odprowadzanie wody. Dzięki temu twój samochód jest lepiej zabezpieczony przed ryzykiem wystąpienia aquaplaningu.

Opony kierunkowe

Cechują się charakterystyczną rzeźbą bieżnika z centralnym nacięciem w kształcie litery V. Rowki są głębokie, dzięki czemu świetnie odprowadzają wodę. Opony kierunkowe sprawdzają się znakomicie na mokrej nawierzchni. Rotacja między kołami jest możliwa przy zachowaniu właściwego kierunku toczenia opony. Oznaczenie kierunku toczenia można znaleźć na boku opony w postaci strzałki wyznaczającej kierunek. Opony po tej samej stronie samochodu można zamieniać między sobą bez konieczności demontażu z felg. Przełożenie ogumienia z prawej na lewą stronę samochodu wymaga zdjęcia z obręczy i zmiany kierunku. Opony kierunkowe najczęściej montowane są w samochodach sportowych i klasy premium.

Motocave - Porównanie rodzajów opon - źródło Dębica
Porównanie rodzajów opon (źródło: Dębica)