Jak krok po kroku zmienić przebitą oponę?

Motocave - Jak krok po kroku zmienić przebitą oponę

Jak krok po kroku zmienić przebitą oponę?

Dla wielu kierowców wymiana koła w samochodzie to jedno z trudniejszych zadań. W rzeczywistości nie jest to aż tak skomplikowane, a pamiętanie o kilku rzeczach z pewnością ułatwi to zadanie.

Jeżdżąc po polskich drogach na pewno zdarzyło nam się zauważyć kierowców samodzielnie zmieniających przebite opony. Jeśli złapiemy tzw. kapcia nie należy wykonywać gwałtownych manewrów i ostrego hamowania. Z przebitą oponą można często przejechać jeszcze kilkanaście metrów i warto to wykorzystać aby znaleźć miejsce odpowiednie do postoju, najlepiej o utwardzonej powierzchni. Zmniejszenie wagi pojazdu ułatwi zmianę koła – współpasażerowie powinni opuścić pojazd a ciężkie bagaże dobrze wyciągnąć z pojazdu.

1. Bezpieczeństwo

Przede wszystkim pamiętać o bezpieczeństwie swoim i innych uczestników ruchu. Jeśli nie udało nam się zatrzymać auta np. na parkingu po zatrzymaniu należy włączyć światła awaryjne, ustawić trójkąt ostrzegawczy a samemu założyć odblaskową kamizelkę.

2. Przygotowanie samochodu

Przed podniesieniem samochodu trzeba zabezpieczyć go przed poruszeniem. Pod koła na osi, której nie będziemy unosić podłóżmy specjalne kliny lub, jeśli ich nie mamy, kamienie. Następnie przyda się podnośnik, klucz do kół i oczywiście zapasowe koło.

3. Poluzuj śruby

Istotne jest aby poluzować śruby mocujące koło zanim podniesiemy samochód. Zaciągamy również hamulec ręczny i wrzucamy pierwszy lub wsteczny bieg. Jeśli śruby są zapieczone, przydatny będzie preparat typu WD-40 oraz dodatkowa rurka – przedłużka rączki klucza. Dopiero gdy uda nam się poluzować koło możemy podnieść auto. Trzeba zwrócić uwagę aby samochód był podnoszony równomiernie.

4. Zdejmij przebitą oponę

Kiedy uda nam się unieść pojazd, możemy odkręcić śruby do końca, zdjąć uszkodzone koło i założyć zapasowe. Koło ściągamy trzymając je za jego dolną część. Nigdy nie wkładajmy dłoni pomiędzy oponę i błotnik. Mocując koło przykręcamy śruby „na krzyż” czyli wkręcamy śruby będące po przekątnej.

5. Dokręć koło

Dopiero po ostrożnym opuszczeniu auta na podłoże możemy dokręcić wszystkie śruby. Warto pamiętać, aby po wymianie koła na zapasowe lub tzw. dojazdówkę podjechać do najbliższej stacji benzynowej w celu sprawdzenia ciśnienia we wszystkich kołach.

Uszkodzone koło dobrze jak najszybciej oddać do naprawy w warsztacie wulkanizacyjnym. W przeciwnym razie, jeśli złapiemy kolejnego „kapcia” możemy mieć problem z dalszą jazdą. Co więcej, należy pamiętać, że jazda na różnych oponach na tej samej osi nie jest bezpieczna. Specjaliści w MotoCave naprawiają przebicia w różnych typach opon, a jeśli naprawa jest niemożliwa, pomogą dobrać nowy zestaw opon.